Billygter
Gennemgår en rivende udvikling, og mens LED lygter giver et lys, som ingen turde drømme om for blot få år siden, kan næste skridt være laserlys.
De gør næsten nat til dag. De blænder ikke modkørende.
De blænder ikke bilen foran dig, men lyser op langt længere end den forankørendes lygter rækker – og det hele sker, uden at du overhovedet skal tænke selv.
Lige nu er den slags LED lygter – teknik forbeholdt de allerdyreste modeller fra Audi og Mercedes-Benz, men teknikken er stille og roligt ved at blive opnåeligt udstyr i klassen under de ægte topmodeller, og om få år er teknikken at finde i de billige biler, som de fleste danskere kører rundt i.
Blænding
På det seneste har både Audis system i A8 og Mercedes-Benz’ tilsvarende system i E-klassen.
Oplevelsen af systemerne er intet mindre end fantastisk, og hvis man synes, at xenon-lys var et stort fremskridt, så vil skridtet til LED-teknik føles lidt anderledes.
Xenon-lygterne giver et meget klart og koldt lys, men også en meget stor forskel mellem lys og mørke, og her er der forskel til LED.
LED lygter – giver mere lys over et bredere område og med mindre forskel mellem oplyst og ikke oplyst vej.
Netop fraværet af den skarpe kant mellem lys og mørke på vejen gør, at lyset i praksis opleves som mere homogent end xenon-lygter
Blænder ikke
Med LED lygter – teknikken slipper man for at blænde modkørende, idet de små lysdioder kan afblændes, alt efter hvad et eller flere kameraer foran på bilen ser. LED-systemet arbejder simpelthen sammen med et kamera, der kan genkende en bil, en motorcykel eller en gående i vejkanten, der er på vej mod dig. Herefter afblændes en eller flere lysdioder, så den modkørende ikke blændes.
Det sker løbende, mens du nærmer dig den modkørende, og på hver side kører LED-lysene så at sige på fuldt blus. Dermed er vejen i begge sider stadig oplyst af et behageligt lys, som gør, at du kan orientere dig både frem og til siden.
Nye laserlygter præsterer måske endnu bedre lys med længere rækkevidde og langt mere præcise lyskegler.
Det er fordelen ved de laserforlygter, som Audi og BMW nu er klar med i topmodellerne R8 LMX og i8.
Her lyder rækkevidden på henholdsvis 500 og 600 meter, hvilket er meget længere – og med langt mere lysintensitet – end de LED-forlygter, som hidtil har været toppen inden for lys til biler. Det er dog typisk på fjernlysdelen, at laserlyset har sin force, mens LED-lys, hvor en række dioder kan tændes og slukkes, er nok til nærlyset.
I laserpærerne danner blåt laserlys en baggrundsbelysning, som styres digitalt ud gennem en gul fosforkrystal-linse. Det lys, som kommer ud, er altså ikke rigtigt laserlys, men gult-styret lys.
Laserlyset har den fordel, at konstruktionen ikke fylder meget, og den er nem at indpasse i bildesignet. Samtidig bruger pærerne mindre energi end LED-lys, som ellers i forvejen sluger meget lidt energi.
Flere modeller på vej
Laserlys er en teknologi, der kun er i sin vorden, og som vi vil se mere af, vurderer flere eksperter. Der kan dog godt gå nogle år.
»Fordelen ved laserlys er, at det kan styres meget præcist. Det er et mere intelligent lys end LED-lys. Vi ser det først i premium-mærkerne de næste tre-fem år, og udbredelsen handler om, hvor rationel man kan gøre produktionen. Men jeg tror ikke, at det bliver standard i almindelige biler, måske som ekstraudstyr,« siger Stefan Larsson, chef for autoområdet hos Philips.
Laserlys er nemlig ikke billigt. På en BMW i8 er prisen 180.000 kr., mens Audi R8 LMX har det som standardudstyr. Laserlysets lange rækkevidde på 500-600 meter, vurderer Stefan Larsson, mest er relevant i lande med fri hastighed som for eksempel Tyskland. For de fleste er 300 meter nok. Medmindre man bor i den svenske ødemark og vil være sikker på at kunne spotte for eksempel en elg på lang afstand.
Laserlys er netop godkendt til brug på biler i EU.