Borgward var engang et kendt bilmærke i Tyskland indtil de blev tvunget til at lukke ned i 1961. Det var enden til det tyske mærke som var en konkurrent i meddelklassen imod Audi. Indtil for et par år siden når kinesiske investorer valgte at genfinansiere ejerens barnebarn og genstarte Borgward som bilmærke. Det er tydeligt at de går direkt efter Audi markedet blandt andet med deres første model BX7 som ligner Q5 på en prik, måske med en lille dask Buick ovenikøbet. Selv deres brandpositioning går ud på at være modsatning til Audi’s “Vorsprung durch technic” hvor Borgward til gengæld siger at de fokuserer på folk fremover teknologi. Og de vil gendefinere luksus. Man skulle dog ikke undervurdere Borgward og afskrive dem som noget kinesisk fake. Deres design team som sidder i Borgward’s hovedsæde i Stuttgart i Tyskland har været anerkendt med de prestige Red Dot Design Awards. Teamet var ledet af Nordmanden Einar J. Hareide som tidligere overså designet af Mercedes Benz E-class.


De første 50.000 Borgwards er nu på gaderne i Asien hvor de bliver solgt som tyske luksus biler, dog produceret i Kina. Inden længe kan vi nok regne med at se deres godt udrystede SUVere på Europæiske veje. På motorshowet i Frankfurt i sidste uge afslørede Borgward sine Europæiske planer hvor de starter at rulle ud deres biler allerede i slutningen af året. Men det som vakte endnu større opmærksomhed var deres nye Isabella koncept bil. Isabella var Borgward’s bestseller i halvtredserne og betragtet som en leder i sin kategori. Nu har Borgward besluttet at den status skal genvindes og for at opnå det har de headhunted en top designer fra BMW som har overset designet af den tredje generation af Mini Cooper – danskeren Anders Warming.

Borgward Isabella – En superskøn konceptbil
Isabella concept bilen blev afsløret i Frankfurt og var en af de mest futuristiske biler på hele motorshowet. Det er ikke en retro bil men henter nok alligevel sin æstetik til den smukke Isabella TS coupe fra 1961. Bilen er en 5 meter lang, fire dørs sedan med et dristigt design af inderkabinen. Bilen kommer tilmed at være en elbil og følger et design koncept som Warming kalder “Impression of Flow” og kommer tilmed at præge alle Borgward biler i fremtiden. “Den grundigt orkestrerede form med sine bløde overskiftninger danner en perfekt balance mellem de runde, organiske former og præcise linier. Vores mål var at skabe styliserede synergier mellem skønhed og teknologi” siger Warming. Ingen dato har været annonceret for hvornår Isabella kommer på markedet.
Se videoen:
Flere billeder af Isabella: